DcH har en række frivillige hundekonsulenter, som er uddannet til at tage sig af problemer, der har med din hunds adfærd at gøre. Der ligger brochuremateriale i klubben om konsulentarbejdet, og du er naturligvis velkommen til at tage en med hjem.

Det er gratis at kontakte en af DcH's konsulenter, men skal de på hjemmebesøg, skal der dog betales for kørslen. Man behøver ikke at være medlem af DcH for at kontakte en hundekonsulent.

For at komme i kontakt med en konsulent kan du gå ind på DcH's hjemmeside DcH-danmark.dk, og bruge landkortet under fanebladet "konsulenter" til at finde din nærmeste konsulent.

Erling Nielsen DcH Konsulent (DCH Slagelse) 
Konsulent i DcH siden år 2002 Blev uddannet som konsulent i 2002 og indgår i teamet af konsulenter i DcH (ca 50 på landsplan) med turnus ordning i konsulenternes vagtordning så der altid er en konsulent på vagt hver dag året rundt. Uddannelsen til konsulent tager ca. 2 år med emnerne hundens adfærd, psyke og problemløsning. Uddannelsen afsluttes med eksamen. 

Case fra Erlings konsulentopgaver 

Hunden gør, når det ringer på døren 

En klient ringer med problemet: Hunden reagerer på dørklokken, gør voldsomt og kommer altid først til hoveddøren. 

Jeg tager på besøg hos familien efter først at have prøvet at dirigere familien til løsning pr. telefon, dog uden at familien selv havde held til at få bugt med problemet. Jeg aftaler med familien, at jeg ringer til dem, når jeg står foran deres hoveddør, fordi:  Jeg ringer på døren hvorefter familien venter med at gå ud for at åbne, til hunden er færdig med at gø: Jeg er i mellemtiden gået ” i skjul " så hunden ikke kan se mig.  Dette gentager sig 4 - 5 gange, hunden gider til sidst ikke rejse sig for at løbe ud til døren, for der er jo ikke noget eller nogen at gø af. 

Efter aftale med familien bliver jeg ved døren næste gang jeg ringer på (hunden rejser sig ikke). Gæsten kan nu komme ind uden at blive modtaget af en familie og hund, som konkurrerer om at råbe højest af hinanden. Gæsten kan derfor komme ind i hjemmet uden at hunden hele tiden skal prøve at ”jage” den fremmede ud af flokken. Fordi familien nu har overtaget rollen som flokfører, kan hunden tørre sveden af panden. Nu har den ikke mere det ansvar at skulle alarmere flokken, når der kommer gæster. En opgave som hunden helt klart ikke var parat til at påtage sig. Uden for døren står et bud men en buket blomster…… Sådan kan et eventyr begynde, men det kan også i nogle tilfælde, være begyndelse til et mareridt. 

Jeg blev kontaktet af Gitte fra blomsterforretningen Vita Flora, som havde haft nogle temmelig traumatiske oplevelser med hunde  /  -ejere,  når hun eller forretningens medarbejdere var ude for, at aflever nogle blomster til kunder. Vi aftalte, at de skulle komme ud på Grønningen, hvor hyggeholdet havde sagt ja, til at komme og agere forsøgskaniner. Blomsterpigerne fik først lidt teori, om hvordan en hund ” snakker ” med hele kroppen,  hvad de skulle kigge efter inden de gik ind i haven og ikke mindst hvad de kan gøre for at afvæbne en situation. Hundens sprog er en meget kompleks størrelse, som vi kan tage en anden gang, men  de ting som blomsterpigerne, eller for den sags skyld alle andre personer som kommer ud med ” pakker ” kan være opmærksomme på., kan vi her fortælle lidt om. Ligger der hundelegetøj, hundeefterladenskaber i haven ??  og der ikke er en ringeklokke ved lågen, så kan det være en god idè, at ringe til kunden hvis man ikke er hel tryg ved at gå ind.  

Ringer man på ved lågen og bliver modtaget af hundeglam, så gælder det samme, man træder jo ind på hundens ejendom , og hunden er jo ansat til at passe på !!  Her gælder det om at være ærlig overfor sig selv, hvis man ikke er tryg, så lad være med at gå ind !!  Det er dit helbred som du skal værdsætte højere end ” pakken ”. Er du først oppe ved døren for at ringe på, så lad være med at blive stående lige foran døren, med 5 cm mellem næsen og døren. Du kan let komme for tæt på, både mennesker og hundes sikkerhedsafstand, og vi kender jo godt fornemmelsen, at man synes de er lidt for tæt – det er ubehageligt. Vi mennesker reagerer ved at skabe afstand, nogle hunde føler sig truet /  deres ejer truet, og reagerer ved at gå frem, og så har vi balladen !!!!!! Når du har ringet på, så gå lidt væk fra døren, både med og uden hundeglam bag døren. Hvis du følger dig utryg, så sig det til ejeren, og bed om at hunden ikke er den første som kommer ud. Det kan jo være at;  Det har den aldrig gjort før !!!!!  Er det næste du hører, samtidig med at du prøver at få hunden til at spytte dig ud. Hvis ejeren vælger at åbne, så sørg for at den pakke som du skal aflevere er nede ved hunden og ikke oppe i ansigtet på modtageren, dette kan igen få hunden til at vise lidt for stor interesse for dig. Begynder hunden at blive interesseret i dig, så vend siden til, dette kan få hunden til at slappe af. Du virker ikke truende når du vender siden til. 

Dette var i korte træk hvad blomsterpigerne fik fortalt, nu var det tid at komme ud og få afleveret nogle buketter til hyggeholdet. På en lang række stod de og deres hunde og ventede med en hoveddør foran sig. Der blev ringet på mange døre, og vi kiggede lidt på hvordan de forskellige hunde – ejere reagerede.  Der blev uddelt forskellige godt råd, som staks skulle afprøves. Tiden gik hurtigt,  og  bagefter, over en kop kaffe, var alle enige om, at det havde været lærerigt både for blomsterpigerne og hyggeholdet.  

Konklusion;  Vi skal både blomsterpiger og hundeejere tage hensyn til hinanden, det er jo ikke sikkert, at personen som kommer er lige så glad for hunde som vi er.  Hyggeholdet og Erling